torsdag 24. april 2014

Liljebille-boogey


Liljebillene har våknet og funnet fram til de små sprettene av martagonlijle som titter fram gjennom løvdekket.

Wikipedia beskriver liljebillen på denne måten:
Liljebille er mellom 6-8 mm lang. Den har et svart hode og noe utstående øyne. Halsskjold (pronotum), scutellumet og dekkvingene er skarpt røde på farge. Kroppen er litt langsmal og ikke så oval som bladbillene ofte er, brystpartiet er mye smalere enn dekkvingene. Beina er mørke.
Den er ganske lik, og kan forveksles med Lilioceris merdigera, men kjennes lett fra denne på at hodet er svart.
Larvene er mer orange, men ser ut som mørk (svart) fugleskitt, siden de omgir seg med et secret.

4 kommentarer:

  1. Jeg liker ikke å ta livet av dyr og insekter men disse må dø hos meg, de gjør så mye skade på liljene mine.
    Jeg synes det er så mange alt, hver gang jeg går forbi liljene sitter det nye biller på plantene.
    Men de er vakre da det skal de ha.

    Ha en fin vårdag fra Marit.

    SvarSlett
  2. Huff. Håper du fikk fjernet den fra martagonliljen før den rakk å gjøre noe skade.
    Utrolig at såpas fine insekter kan være så store skadedyr!
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  3. Fy for en frekkas! Best å ta de etterhvert som de dukker opp, så de ikke får formert seg! Lykke til!

    SvarSlett
  4. Isj... Synd, men da er det vel bare å slå seg hard og gå til verks...
    Lykke til!

    SvarSlett