mandag 28. januar 2019

Førstemann ut av hvilekjelleren - Streptocarpus - Vrifrukt


Siden seint oktober har pelargonier og andre overvintrere fra drivhuset stått i en kald snekkerkjeller sammen med malingspann og limtuber. En "midlertidig" , men permanent løsning fra år til år. .De har lys fra kjellervinduet og fra et tidsstyrt plantelys. Tempraturen har gradvis sunket ned mot 5 grader nå når det er nesten 10 minus ute. Vann har de fått ca hver tredje uke. De klarer seg fint over vinteren på denne måten, men jeg må passe på at ikke lusa får overtaket. Engletrompet og artisjokk er vanskelig å holde lusefri, og blodbegerplanten måtte jeg rett og slett kaste ut, for den ble en smittefare for hele kjelleren.

Nå ser jeg slutten på januar like om hjørnet så jeg tillater meg å begynne å ta noen av plantene fram til vinduskarmen i gangen og på gjesterommet. Der kan de få en lav temperatur som passer med lystilgangen etter hvert som dagene blir lengre. Først ut er Vrifrukt, Streptocarpus. Klipper godt ned, fyller på med blomsterjord, men skifter ikke potte dette året.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar