søndag 27. januar 2019

Hagefugltelling


Denne helga telles hagefugler over hele landet, i årets hagefugltelling   Jeg har gjennomført telling i mange år, og det er interessant å hvordan det kan endres fra år til år. I fjor var det gråsisiken som dominerte fullstendig, men i år er gråspurven tilbake for fullt. Jeg tror den hadde et godt hekkeår i den varme sommeren i fjor.
 
Resultatet ble: 38 gråspurv, 6 kjøttmeis, 1 flaggspett, 1 spettmeis, 2 blåmeis, 1 pilfink, 6 ringduer, 2 skjærer og 1 kråke. 

Like ved fuglebrettet mitt har jeg et kratt av sargenteple og tette stikkende berberis. Det er fascinerende å se på flokken av gråspurv, nærmere 40 stykker, som bølger fram og tilbake gjennom buskene og fram til brettet der de tar med seg et solsikkefrø og haster inn i sikkerhet under tornene igjen. Her er de trygge både for katter og spurvehauk. Jeg har sett både katt og hauk prøve å nå dem inne i tornekrattet, men de greier ikke forsere forsvarsverket. Egentlig er jeg lei av tornene selv, og kunne tenke meg å erstatte buskene med noe som ikke stikker, men jeg lar fuglene få førstevalget, og de velger berberis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar