søndag 15. april 2012

Fargeblind julerose og jordskokksuppe

Endelig en dag med våronn i hagen, sol men kaldt. I fjor kjøpte jeg en stor fin plante med rød julerose, og jeg har gledet meg til knoppen skulle åpne seg........men denne julerosa må være fargeblind og ha tatt på seg feil farge. Den er like hvit og fin som den jeg har fra før.
Selv om det ligger snø i grønsakåkeren etter påskas snøfall, så er jorda under tint, og jeg har høsta store fine jordskokk i dag. Så ble det forrett med jordskokksuppe før lammelåret til søndagsmiddagen:

12 fine jordskokk skrelles, deles i biter, kokes myke med 1 liter vann og 1 del fløte.
Jordkokkbitene tas opp og kjøres til mos i en hurtigmikser sammen med 3 ss smør. Ha mosen tilbake i kjelen og smak til med salt og pepper.

3 små jordskokk skrelles og høvles i tynne skiver med ostehøvel - stekes som "chips" med olje i stekepanna.
4 skiver spekeskinke skjærer i strimler

Øs suppa opp i varme talerkener og ha oppi litt spekeskinke og jordskokkchips i hver talerken.
Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Så kjedelig med feilmerkede planter. Det har jeg også opplevd noen ganger!
    Jordskokksuppe hørtes nydelig ut!

    SvarSlett
  2. Uff da, kjedelig når feil farge dukker opp:(
    Jeg høstet mine jordskokker i fjor høst, men da jeg luket og ordnet kjøkkenhagen dukket det opp noen små, så jeg får håpe på god avling til høsten igjen:)
    Klem
    Liza

    SvarSlett