tirsdag 13. mars 2012

Buksbom, Buxus sempervirens

Jeg synes det er veldig interessant å formere busker med stiklinger. Det er en ganske plasskrevende hobby, og nå har jeg mange busker i potter, men ingen gode steder å plante dem. Tidligere har jeg holdt meg til bladfellende busker, men nå har jeg også greid å få fram flere små busker av buksbom. Her er den ene grønn og fin etter vinteren. Jeg får håpe vårsola er litt snill med den så den ikke tørker ut bladene mens røttene står i frossen jord.

Buksbom har navnet sitt fra det greske ordet for ekse, pyxos. Buksbomveden skal være veldig god til å lage tresnitt, fløyter og klarinetter, sjakkbrikker, ekser og bokser. Det er nok lenge til denne lille busken kan bli til en klarinett, men så skal da buksbom kunne bli mer enn 200 år, så det er bare å vente.

5 kommentarer:

  1. Så artig , den buska ser jo virkelig grønn og fin ut etter vinteren, kanskje det lønner sæ og pakke den inn i strie, mens vårsola er på sitt sterkeste, det pleier æ og gjøre med noen busker, vet ikke om d lønner seg med denne, her er vinteren kommet tilbake inatt, huff...ikke noe særlig morsomt.
    Ha en fin dag videre, hilsen Lisbeth ;O)

    SvarSlett
  2. Det er veldig gøy å formere med stiklinger. Jeg husker jeg hadde dilla et år med pil. Hadde småe pilbusker alle steder, men det blir som med deg - ingen plass å ha dem.

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
  3. Artig å lage egne planter men har akdri prøvd meg på Buksbok. De er jo så fine og anvendelige så kanskje jeg skulle prøve.

    SvarSlett
  4. Dette tror jeg er for avanser for meg, jeg for heller glede meg over andres fremgang:)
    Så gøy at du har fått det til.
    Klem
    Liza

    SvarSlett
  5. Når på året lager du stiklinger?De må vel overvintre inne hvis de lages nå i oktober?

    SvarSlett