søndag 15. juli 2012

Gele av svarthyllblomst

I år har svarthylla blomstret overdådig, og jeg har tørket blomster til te, laget saft både med og uten rabarbra, og så har jeg laget gele. I bladet Maison fant jeg denne oppskriften:

10 hele svarhyllblomster, klipp bort hovedstilken
2 lime i skiver
500 g gelesukker
20 blader sitronmellisse

Legg blomster og lime i en bolle, og hell over 9 dl vann, og la det trekke i 24 timer. Sil blandingen, tilsett gelesukker og kok som anvist på gelesukkerpakken. Fordel sitronmelissebladene i steriliserte glass og hell over geleen. Skru igjen lokkene og la dem stå 5 minutter opp ned før de settes kaldt.

Du trnger ikke bruke gelesukker, jeg har også laget dette med vanlig sukker og Certo fruktpektin, og det ble like bra. Sitronmellisse behøver du heller ikke. Når jeg skal sterilisere glassene setter jeg dem inn i stekovnen, tar litt kokende vann i ovnspanna, slår på varmen på 100 grader, og lar dem varmes opp. Da blir det varme og damp og sterile glass.

Oppskriften på saft står på 12.juli 2010: http://tanteshage.blogspot.no/2010/07/hylleblomst-og-mirakelmedisin.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar