lørdag 23. juni 2012

Midtsommerkveld - drøm søtt, og drøm sant.

Da jeg var lita jente lærte jeg at denne blomsten het Santhansblomst. Senere har jeg blitt oppmerksom på det offisielle navnet som er Storkenebb, men for meg vil dette alltid være midtsommerblomsten.
Nå er det tid for å tenne midtsommerbålet, en skikk som har vært med oss lenger enn vi kjenner historien. Bålet på sankthansaften skulle beskytte menneskene mot hekser, troll og onde makter. På sankthansnatten møttes nemlig heksene på heksesabatt. Bålet skulle symbolisere solen, og har nok røtter i en forlengst glemt form for solfest.


Mange steder i Europa ble bålene forbudt da kristendommen ble innført, fordi de ble sett på som hedenske, men her hososs har de overlevd, og blitt til en minnefest for døperen Johannes

Blomsterkranser er en annen skikk på sankthansaften. Skikken kan ha rot i det som ble kalt "å vekke åkeren". Kvinnene gikkrundt i åkrene sine og plukket kornstrå og markblomster som de flettet til kranser, og så sang de for å vekke åkeren. Da var det sikkert Sankthans-blomster i kransen.

Jeg har også hørt at du skal plukke syv sorter blomster, og legge dem under hodeputen din en sankthans aften. Da vil du drømme om den du skal gifte deg med. Drøm søtt.



1 kommentar:

  1. Hei!

    Vil ønske deg en kjempe fin St.Hanskveld. Kos deg og nyt sommeren! Klem

    SvarSlett