tirsdag 13. desember 2011

13. desember desemberhøsting av jordskokk

Frosten har ikke festet seg i bakken enda så det er bare å grave snøen til side og høste jordskokk til middag. Jordskokk og poteter i en blandingsmos, og stekt sei med noen stekte spekeskinkebiter på toppen. Det kan nesten ikke bli bedre.... Jeg vet ikke hva min sort av jordskokk heter, men den har svært lang veksttid før den får noe størrelse på knollene, og den er en sort med ujevne knoller så skrellingen er en tålmodighetsprøve. Dessuten er planten så høy at den kaster skygge over hele bedet på ettersommeren. Likevel blir alt dette glemt når jeg kan hente dem ferske opp av jorda nå i desember, og resten ligger der godt lagret til våren når det er lite annet å høste, og det smaker ekstra godt med egen avling fra hagen.

1 kommentar:

  1. Mine tar også en halv evighet før det blir noe størelse på dem. Jeg høstet mine litt tidligere enn deg så jeg mine var små, med deilig suppe ble det.
    Fin blogg
    Liza

    SvarSlett