fredag 16. desember 2011

16. desember - Kristtorn og Mahonia









Jeg har en livskraftig kristtorn med blanke fine blad. Det er bare de røde bærene som mangler for å bli en strålende juledekorasjon. Jeg har bare en busk så det blir nok ingen bestøving, for årene går og bærene uteblir. Jeg får investere i et par nye busker i tillegg, og forsikre meg om at det blir både en hun og en han.





Min mahonia ligner på kristtorn og er like fin og blank i bladene gjennom vinteren. I år har høsten vært så mild at blomsterknoppene allerede er store. Mahonia er takknemlig å bruke i woodland-området, og den er lett å formere med stiklinger. Den har blitt litt dominerende ved magnoliaen, men jeg tror faktisk den virker litt lunende rundt stammen og rota på det unge magnoliatreet, og det var kanskje årsaken til at denne overlevde den lange kalde vinteren i fjor.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar