mandag 5. desember 2011

5. desember - sitrontre

I vår fikk jeg to sitroner som Mabbe hadde med fra Corfu. Friske gode sitroner som satte smak på baksten min. Frøene ble sådd, og nå har jeg et lite sitrontre. Jeg har hørt at det skal ta 5 år før det begynner å gi frukt, men trær er jo en tålmodig sak, og jeg har god tid. Imens får jeg bruke kjøpesitroner for å sette smak på min Clafoutis:


Legg 300 g bær i en ildfast form, (25 - 30 cm) Alle slag bær kan brukes; blåbær, bringebær, molter moreller eller hva du har. Frosne eller ferske. Dryss litt sukker over bærene. Lage en røre av:
100 g mel
70 g sukker
3 egg
1 ts vaniljesukker
2,5 dl kremfløte
revet skall og saft av en sitron

Slå røren over bærene, og stek i ovene på 200 grader i en halv time, eller til det "fjærer". Sikt en ss melis over når det har kjølnet litt, og server med vaniljeis.

1 kommentar: